Handrem houdt niet meer.

handbreake

Het overkomt je allemaal wel eens, je tank is leeg en je gaat naar de pomp. Je komt aanrijden en je ziet dat het druk is en alle pompen bezet, maar ach, het deert je niet want je bent toch zo weg. Vooraan is er net een pomp vrij gekomen en omdat daar geen auto bij kan komen besluit je tussen de tankende auto’s door daar te gaan tanken. Daar aangekomen lock je de vering en zet hem op de handrem omdat je MP naar achteren rolt. Je tankt je tank vol en gaat afrekenen. Een aardige dame bij de kassa werpt je een alleraardigste blik toe en zegt tegen je, “handig zo’n motorfiets, ben je lekker snel klaar met tanken en je hoeft niet te wachten.” Enigzins beduust…..

over haar verschijning zeg je, “ja handig he”.

Nog vol in gedachten loop je terug naar je MP, kruipt in je handschoenen en start de motor. Op dat moment zie je dat de allervriendelijkste dame naar je zwaait. Je zwaait terug en pakt met beide handen je stuur en geeft gas…… SHITTTT, de handrem er nog op. Je MP schiet een stuk naar voren en slaat af. sta je daar mooi voor aap ook nog eens. Je gooit de handremhandel naar beneden, start de motor en kijkt niet meer naar de dame als je weg rijdt, alhoewel je kunt vermoeden dat ze nu in lachen is uitgebarsten.

Thuis aangekomen parkeer je de MP altijd op het erf, je had nog geen tijd gehad al je tegels weer eens vlak te leggen dus zet je de MP op de handrem, maar wat is dat? Je handrem doet het niet meer, de MP rolt naar achteren. De herinnering aan het voorval met de dame zit je nog in je geheugen en je weet ook meteen wat de oorzaak is, maar wat nu? …….. De dealer of…..

Als je weet hoe makkelijk je een handrem kunt stellen van je Yourban doe je het gewoon zelf, tis een fluitje van een cent.

Mp3 Yourban                                                                                                                                 Mp3 Fuoco

yourbi2Klik op het plaatje om te vergroten.remmenstellen

Op de foto zie je de afstelmechanisme van de handrem. De handel van je handrem laat je los staan. De rode pijl wijst naar een moer. Deze draai je los, het draadeindje, gele pijl,  wat door de moer loopt komt los te zitten, aan dit draadeindje kun je draaien, er zitten zelfs 2 platte kantjes op aan het uiteinde om er een sleuteltje op te zetten voor als het wat vaster in de moer zit. Dit stifje is de afstelling, als je nu met de klok mee draait aan dit stiftje, de moer houd je tegen, dan komen de voeringen van de handrem strakker tegen de schijf  aan te zitten. Nu test je met de handremhandel of je enigzins een verzwaring voelt bij het aantrekken van de handrem. Als je te strak het stiftje hebt aangedraaid krijg je de handremhandel niet omhoog, stel tot je enigzins een verzwaring voelt, dan heb je de handrem goed gesteld. Nu moet je alleen nog de moer (rode pijl) vastdraaien en zorgen dat je handrem nu niet verloopt door het draaien van de moer. Pak een sleuteltje wat op het stiftje past en houdt deze stil, nu draai je de moer vast. De handrem is gesteld. De volgende keer toch een ander tankstation zoeken…..

Stats

Plaats een reactie